Florence en Bologna - Reisverslag uit Bologna, Italië van Manon Moers - Bastiaens - WaarBenJij.nu Florence en Bologna - Reisverslag uit Bologna, Italië van Manon Moers - Bastiaens - WaarBenJij.nu

Florence en Bologna

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

27 Juli 2019 | Italië, Bologna

Vrijdag 26 juli
We besluiten toch maar door te rijden naar Troghi, bij Florence (Firenze zoals het hier heet). De camping bij Siena was echt prachtig en netjes. Maar als we bij camping Il Pogetto aankomen zijn we wederom verrast. Deze camping ligt in de heuvels en is ook weer mooi, vooral het grote zwembad. We informeren naar de vertrektijden van de bus en het blijkt dat de laatste bus terug al om half zeven vertrekt. Het is al middag dus besluiten we er een relaxdag van te maken en te gaan zwemmen. We gaan op zoek naar een alternatief om Florence te bezoeken want we willen morgen doorrijden naar Bologna omdat ze hier regen en onweer aangeven vanaf morgen middag. We gaan bij het restaurant eten, op het terras boven het zwembad en een typisch Toscaans uitzicht erachter. Morgen willen we vroeg vertrekken en naar een camperplaats in Florence rijden om van daaruit met de fiets het centrum in te kunnen. Later in de middag willen we doorrijden naar Bologna.
Zaterdag 27 juli
Ik ben al vóór de wekker wakker en we rommelen op ons gemak en rond half 9 zijn we klaar voor vertrek. Alles in de kasten, raampjes en luiken dicht en de camper van de keggen af rijden. Als dat gebeurd is, en ik nog bezig ben met de pijnboomnaalden van de voorruit te plukken, gooit Nicon de deur van de camper dicht. Hij draait nog stationair, maar alle deuren zijn dicht! En onze sleutels liggen binnen! Er wordt wat heen en weer gevloekt, maar dat helpt niet. Bij de receptie kunnen ze ons ook zo snel niet helpen. Dus bel ik naar het verhuurbedrijf en krijg een monteur aan de lijn. Eén van de deuren van de garage is nog open. Kun je van daaruit het bed zien? Nee, alleen maar afgetimmerde platen. Er is één gat van waaruit je in de pannenla kunt, maar dat is veel te klein om iets mee te kunnen. Tja, de monteur heeft dit ook nog nooit aan de hand gehad, en het enige dat hij kan adviseren is om een Fiat garage te bellen. Bij de receptie zijn ze erg behulpzaam en bellen de dichtstbijzijnde garage voor ons. Gelukkig duurt het niet heel lang voor de monteur er is (nog geen half uur). En ondertussen loopt de motor nog steeds, wat achteraf een geluk is. De monteur heeft spullen bij zich om met een soort ballon die hij tussen de rand van de deur schoof en op te pompen totdat de deur op een kiertje stond. Toen met een grote haak op het knopje van het raam gedrukt zodat Nicon aan de bijrijderskant waar het raam omlaag kwam, de deur van binnenuit kon openmaken. Tjonge jonge, wat een stress zeg, en dat op de vroege morgen. We trakteren de monteur op een kop koffie en rijden achter hem aan naar de garage om de rekening te betalen. Het knopje om van binnenuit alles af te sluiten is aan gegaan waardoor de deuren in het slot zijn gevallen. Hoe dat gebeurd is weten we niet, maar normaalgesproken moet dat knopje uit springen als je de deur van het slot haalt. Maar goed. Al met al zijn we ruim twee uur verder.
Toch maar door naar het centrum van Florence waar we de camper parkeren en op de fiets (een heel eind berg af) het centrum in fietsen. Vlak bij de Ponte Vecchio zetten we de fietsen in een zijstraat en wandelen de brug over. Het is hier gruwelijk druk, maar gelukkig is het qua warmte wel te doen. Het is bewolkt en dat scheelt. We struinen rond door straatjes en over pleinen en ook hier is het weer prachtig mooi. Al zijn we het erover eens dat Siena tot nu toe toch echt het mooiste was.
Ondertussen begint het al in de verte te rommelen en besluiten we terug te gaan voordat het onweer los zal barsten. De terugweg blijkt echter minder makkelijk dan de heenweg. Omdat we niet tegen het verkeer in willen fietsen pakken we een volgende straat die zo ongeveer loodrecht omhoog loopt. Het is een smal straatje en in de zon (die natuurlijk nu weer wel schijnt) over de ongelijke straattegels met de fiets aan de hand (die ook nog zwaar beladen is vanwege mijn tas en het fototoestel) is het hard werken. Eenmaal boven worden we beloond. Het blijft een heel smal straatje maar is zo mooi om doorheen te fietsen. Uiteindelijk zijn we zo ver naar boven gefietst, dat het laatste stukje naar de parkeerplaats weer omlaag gaat.
We rijden door naar Bologna waar we ook weer op een leuke camping terecht komen. We kijken de nabeschouwing van de kwalificatie van de formule 1 nog even via de telefoon en gaan dan (met camper en al) nog even boodschappen doen. Als we terug komen zoeken we een plek uit zonder bomen want waar we stonden werkte de satellietschotel niet. Nu kunnen we vanavond tenminste nog even tv kijken, want het is ondertussen behoorlijk afgekoeld hier. Nu eerst eens even wat eten in het restaurant hier op de camping.

Morgen gaat het de hele dag regenen, dus we weten nog niet wat we doen. Toch kijken of we de stad in kunnen of doorrijden naar een plek waar het beter weer is? We wachten af.

• 28 Juli 2019 - 09:33

Corrie:

Wat n pech kun je hebben.en nu hopen op beter weer.gr.

• 30 Juli 2019 - 09:02

Tiny:

Wat `n stresstoestand. Gelukkig nog goed afgelopen,.