Lucca en rustdag - Reisverslag uit Pisa, Italië van Manon Moers - Bastiaens - WaarBenJij.nu Lucca en rustdag - Reisverslag uit Pisa, Italië van Manon Moers - Bastiaens - WaarBenJij.nu

Lucca en rustdag

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

24 Juli 2019 | Italië, Pisa

Dinsdag 23 juli

Op het gemak ontbeten en uitgezocht hoe laat de trein naar Lucca vertrekt. Op de fiets naar het station, midden door de winkelstraten van Pisa en hier en daar tegen het verkeer in. Zoals ik al zei, in Italië zijn ze niet echt fietsvriendelijk, dus je moet iets als je de weg niet weet. Maar goed, veilig op het station, fietsen in een overvol rek en kaartjes halen. Dat is nog niet zo makkelijk, de automaten werken niet en er staat een flinke rij voor de 4 loketten, waarvan er maar 2 bezet zijn (nu snappen we waarom het openbaar vervoer zo goedkoop is). Voor nog geen € 15 kunnen we op en neer naar Lucca. Toch een half uur in de trein. Daar komen we rond het middaguur aan. Na 10 minuten lopen komen we midden in het centrum uit. Wat is het hier mooi! Nicon zou hier uren kunnen rondlopen en honderden foto’s kunnen maken. Al die smalle straatjes, de gevels, kerktorens. Ik kan helaas niet al te veel foto’s meer toevoegen dus ik zal een paar mooie uitzoeken.
We zoeken een terrasje in de zon om iets te eten en struinen nog wat rond. Dan weer naar het station, de trein is overvol met jeugd en gruwelijk warm. Gelukkig zet iedereen de raampjes open, dus als we eenmaal rijden is het te doen.
Terug in Pisa besluiten we meteen door te fietsen naar de Lidl voor wat boodschappen. Weer fietsen langs een soort provinciale weg zonder fietspad erlangs. Maar een andere route lijkt er niet te zijn. Dan maar zo. Bij de Lidl is het heerlijk koel en we doen heel langzaam onze boodschappen zodat we een beetje bijkomen van de warmte.
Terug op de camping hangen we wat rond bij de camper, het is nog te warm om te gaan zwemmen. We eten laat en zitten nog lekker lang buiten, waarna we allebei weer onder de muggenbulten zitten. Nicon heeft ondertussen helemaal uitgezocht hoe laat de trein rijdt die we moeten hebben naar Cinque Terre (5 hele mooie dorpjes langs de kust een stuk hogerop dan waar we nu zitten). Daar kun je met een boot de dorpjes langs en uitstappen als je iets wil bekijken.
Ben heel benieuwd.

Woensdag 24 juli

Op tijd op vandaag en we fietsen rond 8.45 uur naar het station. Daar werkt de automaat wel, maar weten we niet zeker of we dan de juiste kaartjes krijgen. Er hangt een briefje op dat er vandaag een staking is, maar dat de intercity wel rijdt. Nicon gaat in de rij staan om er zeker van te zijn dat de trein ook rijdt. Na ruim een half uur in de rij (er zijn nogal wat mensen die heel veel vragen hebben en er is maar 1 loket geopend) zijn we eindelijk aan de beurt. Nou, naar La Spezia (van daaruit willen we met de boot) kunnen we wel, maar de staking duurt tot 17.00 uur en dan is het niet zeker of je meteen mee terug kunt. Wat doen we? We draaien om. Jammer maar dan maar een verplichte relaxdag op de camping. Aan het begin van het voetgangersdomein zit een koffie- en ijstent. Daar zetten we de fietsen neer en drinken op het terras een heerlijke kop koffie en een lekkere latte machiato. We lopen en fietsen weer terug, al slingerend tussen het winkelende publiek en alle toeristen bij de toren door (daar is het zo druk elke keer, niet normaal, wat een volk).
Op de camping eten we wat en nemen dan een verkoelende duik in het zwembad, zitten en liggen bij de camper, duiken nog eens het zwembad in, en zo verder.
We fietsen nog een keer naar de Lidl voor frisdrank en water. Ik heb al vanaf het begin van de vakantie kiespijn en omdat de pijnstillers steeds minder helpen, besluit ik bij terugkomst op de camping toch maar naar een tandarts te vragen. Ik heb een hele bult onder mijn kies. Gelukkig is de tandarts (in het ziekenhuis van Pisa) niet ver weg en we fietsen er snel heen. Er zijn drie vriendelijke vrouwelijke tandarts(assistentes) die al snel in de gaten hebben dat het een ontsteking in mijn tandvlees is. Niets heel ernstigs dus. Medicijnen (spoelmiddel en antibiotica) ophalen en terug naar de camping.
Straks een hapje eten in het restaurant bij de camping, opruimen en inpakken en morgen verder naar Sienna.

• 24 Juli 2019 - 14:31

Mark:

Veel herkenbare zaken in jullie verhalen, t haalt mij herinneringen weer naar boven (die belachelijke drukte in Pisa, de schoonheid van de steden, t gedoe altijd in Italia). Goed te lezen dat jullie het naar de zin hebben saampjes

• 24 Juli 2019 - 15:31

Tiny:

Hopelijk is de kiespijn nu opgelost, xodat je nog meer kunt genieten. Ben benieuwd naar de foto's.

• 25 Juli 2019 - 13:11

Corrie:

knap hoor door die warmte en dat druk verkeer.gr.